
Allt oftare fattas beslutet om att köpa en bil enbart på grundval av bilder och innan kunden ens har satt sig bakom ratten. Kamux, Finlands största försäljare av utbytesbilar, vet också av erfarenhet att det första intrycket också gör skillnad i bilförsäljningen. Därför har Kamux i fem år förlitat sig på Spinio (tidigare Autokuva360), en automatiserad bildrobot och bilfotostudio.
I Spinios fotostudio kan interiör- och exteriörbilder av bilen tas på fem minuter. Både traditionella och 360-foton kan tas i samma tagning.
360-bilder fångar betraktarens uppmärksamhet mer effektivt än traditionella foton eller videor, eftersom de gör det möjligt för bilköparen att utforska bilen i sin egen takt, med vyer fritt tillgängliga i alla riktningar.
I en bilaffär gör man ett gott första intryck med bilder
Jani Koivu, VD för Kamux Finland, säger att uppskattningsvis 95% av kundernas köpstigar börjar online. Bra bilder kommer att locka kunderna att ta en närmare titt på bilens funktioner. De försäkrar också kunderna om att bilens egenskaper stämmer överens med verkligheten.
En bra säljare är inte nödvändigtvis en bra fotograf, men med Spinios automatiserade fotostudio för bilar kan vem som helst snabbt och enkelt få fantastiska interiör- och exteriörbilder.
"Bilförsäljning på nätet är som Tinder: allt handlar om bilden. Särskilt exteriörbilden måste vara iögonfallande, eftersom det är det första kunden lägger märke till. Konverteringsgraden från surfning till försäljning är också högre när människor går in i försäljningsportalen eller handlar via en virtuell provkörning. Så det lönar sig att investera i bilder", säger Koivu.

Smidig implementering av bildbehandlingsteknik och snabba resultat
En av fördelarna med Spinions bilfotograferingssystem är dess användarvänlighet och snabba driftsättning. Det går snabbt att installera Studio och integrationerna är förplanerade enligt principen "plug and play". "Resultaten när det gäller bildkvalitet var omedelbara. Studio ger konsekventa bilder av bilarna och Kamux varumärke återspeglas i bilderna precis som önskat", säger Jani Koivu, Managing Director för Kamux Finland.
Koivu tackar också Spinio för dess flexibilitet och vilja att utveckla sin produkt ännu bättre tillsammans med sina kunder. Enligt Koivu har det långsiktiga samarbetet lett till många förbättringar, till exempel optimering av storleken på och belysningen i fotostudion.
Tillväxt och kostnadseffektivitet med Spinio
Jani Koivu, VD för Kamux Finland, säger också att Kamux har fått positiv feedback från sina kunder om de virtuella provkörningarna och de omfattande bilderna. De högkvalitativa bilderna har förbättrat kundupplevelsen och ökat försäljningen av bilar i den högre prisklassen, vilket också har stärkt Kamux ställning på marknaden.
Den snabbare filmningsprocessen och den förbättrade bildkvaliteten har också minskat kostnaderna, vilket gör Spinios automatiserade fotograferingsrobot och studio till en lönsam investering för Kamux och andra bilhandlare.
Förutom Spinios fotograferingsteknologi har Kamuxs verksamhet gynnats av en förändring på bilmarknaden: nybilsförsäljningen har avtagit och kunderna letar nu aktivt efter alternativ till nya bilar.
"Marknaden för ersättningsbilar har vuxit. Särskilt elbilar och hybrider går bra, och kunderna uppskattar alternativ med låg förbrukning. Det mesta av bakgrundsresearchen görs online och 95 av %:s kundspår börjar där. Människor gör mycket bakgrundsarbete innan de fattar ett köpbeslut och i denna researchfas är högkvalitativa bilder en viktig differentieringsfaktor", betonar betonar Koivu. Kundernas researcharbete återspeglas också i den ökande näthandeln.
Framtidsutsikter för bilhandeln
VD:n för Kamux Finland ser teknikens roll som allt viktigare för framtidens bilförsäljning.
"Tekniken blir allt viktigare. Den traditionella fysiska butiken kommer att finnas kvar, men omnikanalmodellen, som kombinerar online och fysiska butiker, blir allt viktigare. Få människor kommer in i en butik för att testa en vara för första gången - de jämför alternativen på nätet först och fattar sedan beslut. Chatt och andra onlinekanaler är viktiga i den här processen", säger säger Jani Koivu.
Kamux och Spinios samarbete fortsätter att vara starkt, eftersom Kamux har beslutat att implementera Spinios lösningar för bilfotografering i alla sina nya finska kontor. Detta innovativa partnerskap kommer att stödja Kamux tillväxt och konkurrenskraft, samtidigt som Spinios pågående utvecklingsarbete kommer att säkerställa att Kamux fortsätter att ligga i framkant inom bilhandeln.
"Det goda samarbetet fortsätter. Jag tror att Spinio kommer att fortsätta att utvecklas och förnya sig på samma sätt som hittills, och ta hänsyn till kundernas feedback", säger Jani Koivu, VD för Kamux Finland. Jani Koivu, VD för Kamux Finland, säger och fortsätter "Vi vill att Kamux ska fortsätta att erbjuda sina kunder bästa möjliga service i framtiden, både online och i butikerna."
