
Päätös auton ostamisesta tehdään yhä useammin pelkkien kuvien perusteella ja jo ennen kuin asiakas on edes istunut ratin taakse. Myös Suomen suurin vaihtoautojen myyjä Kamux tietää kokemuksen perusteella, että ensivaikutelma ratkaisee myös autokaupassa. Siksi Kamux on luottanut jo 5 vuoden ajan Spinion (entinen Autokuva360) automatisoituun kuvausrobottiin ja autokuvausstudioon. Spinion kuvausstudiossa auton sisä- ja ulkokuvat saadaan otettua viidessä minuutissa. Samalla kuvauksella syntyvät niin perinteiset valokuvat kuin 360-kuvatkin. 360-kuvat vangitsevat katsojan huomion tehokkaammin kuin perinteiset kuvat tai videot, sillä niiden avulla auton ostaja voi tutustua autoon omassa tahdissaan ja tarkastellen näkymiä vapaasti joka suuntaan.
Autokaupassa hyvä ensivaikutelma tehdään kuvien avulla
Kamux Suomen toimitusjohtaja Jani Koivu kertoo, että arviolta 95% asiakkaiden ostopolusta alkaa verkon kautta. Hyvät valokuvat houkuttelevat asiakkaat tutustumaan auton ominaisuuksiin tarkemmin. Ne myös antavat asiakkaille varmuuden siitä, että auton ominaisuudet vastaavat todellisuutta. Hyvä myyjä ei kuitenkaan ole välttämättä hyvä valokuvaaja, mutta Spinion automatisoidulla autonkuvausstudiolla kuka tahansa saa otettua erinomaiset sisä- ja ulkokuvat helposti ja nopeasti.
“Autojen verkkokauppa on kuin Tinder: kuva ratkaisee. Erityisesti ulkokuvan pitää säväyttää, sillä se on ensimmäinen asia, mihin asiakas kiinnittää huomiota. Myös konversio selailusta kaupaksi on korkeampi, kun myyntiportaaliin tai myymälään tullaan ikään kuin virtuaalisen koeajon kautta. Kuviin kannattaa siis panostaa”, Koivu toteaa.

Sujuva kuvausteknologian käyttöönotto ja nopeat tulokset
Yksi Spinionin autokuvausjärjestelmän eduista on sen helppokäyttöisyys ja nopea käyttöönotto. Studio on nopea asentaa, ja integraatiot on valmiiksi suunniteltu “plug and play” -periaatteella. “Tulokset kuvien laadussa näkyivät välittömästi. Studiossa saa otettua autoista tasalaatuisia kuvia ja Kamuxin brändi näkyy kuvissa täsmälleen halutulla tavalla”, Kamux Suomen toimitusjohtaja Jani Koivu kuvailee.
Koivu kiittää Spiniota myös joustavuudesta ja halusta kehittää tuotettaan entistä paremmaksi yhdessä asiakkaiden kanssa. Pitkäaikainen yhteistyö onkin johtanut Koivun mukaan moniin parannuksiin kuten kuvausstudion koon ja valaistuksen optimointiin.
Kasvua ja kustannustehokkuutta Spinion avulla
Kamux Suomen toimitusjohtaja Jani Koivu kertoo myös, että Kamux on saanut asiakkailtaan positiivista palautetta virtuaalisista koeajoista ja kattavista kuvista. Korkealaatuiset kuvat ovat parantaneet asiakaskokemusta ja edistäneet kalliimman hintaluokan autojen myyntiä, mikä on myös nostanut Kamuxin arvostusta markkinoilla. Koko kuvausprosessin nopeutuminen ja kuvien laadun parantuminen on myös vähentänyt kustannuksia, mikä tekee Spinion automatisoidusta kuvausrobotista ja studiosta kannattavan investoinnin niin Kamuxille kuin muillekin autoliikkeille.
Spinion kuvausteknologian lisäksi Kamuxin liiketoimintaa on kasvattanut muutos automarkkinoilla: uusien autojen myynti on hidastunut ja nyt asiakkaat etsivät aktiivisesti vaihtoehtoja uusille autoille. “Vaihtoautomarkkina on ollut kasvussa. Erityisesti sähköautot ja hybridit liikkuvat hyvin, ja asiakkaat arvostavat pienikulutuksisia vaihtoehtoja. Valtaosa taustatutkimuksesta tehdään verkossa, ja 95 % asiakaspoluista alkaa sieltä. Ihmiset tekevät paljon taustatyötä ennen ostopäätöstä ja tässä tutkimusvaiheessa korkealaatuiset kuvat ovat tärkeä erottautumistekijä,” Koivu korostaa. Asiakkaiden tekemä tutkimustyö näkyy myös verkkokaupan kasvussa.
Autokaupan tulevaisuuden näkymät
Kamux Suomen toimitusjohtaja näkee teknologian roolin autokaupan tulevaisuudessa yhä tärkeämpänä. “Teknologian merkitys kasvaa jatkuvasti. Vaikka perinteinen kivijalkamyymälä säilyy, omnichannel-malli, jossa yhdistyvät verkkokauppa ja fyysinen myymälä, nousee entistä tärkeämmäksi. Harva tulee enää ensitöikseen myymälään potkimaan renkaita – ensin vertaillaan vaihtoehtoja verkossa, ja vasta sitten tehdään päätöksiä. Chat- ja muut verkkokanavat ovat avainasemassa tässä prosessissa,” Jani Koivu toteaa.
Kamuxin ja Spinion yhteistyö jatkuu vahvana, sillä Kamux on päättänyt ottaa Spinion autokuvausratkaisut käyttöön kaikissa uusissa Suomen toimipisteissään. Innovatiivinen yhteistyö tukee Kamuxin kasvua ja kilpailukykyä, ja Spinion jatkuva kehitystyö varmistaa, että Kamux pysyy autokaupan eturintamassa. “Hyvä yhteistyö jatkuu. Uskon, että Spinio kehittää tuotettaan ja innovoi kuten tähänkin asti, ottaen asiakkaan palautteen huomioon,” Kamux Suomen toimitusjohtaja Jani Koivu toteaa ja jatkaa “Haluamme, että Kamux voi tarjota asiakkailleen parasta mahdollista palvelua myös tulevaisuudessa sekä verkkokaupassa että myymälöissä.”
